Zápočty - Části strojů 2024/2025

3 / 9 / 0 / 12

neo. = neodevzdáno / ještě neopraveno , z.u. = zápočet uznán

Vzhledem k tomu, že na základě zprávy pana děkana, jsou někteří studenti, ba dokonce jejich rodiče, citliví na zveřejňování svých studijních výsledků, bylo nutné upravit zobrazení zápočtů tímto způsobem. Vaše osobní hodnocení najdete v Moodle.

Poslední aktualizace: 11.05.2025 11:47
příjmeníjménoKÚ pokusnejzávažnější chyby a poznámky
##########601
11.05.2025 11:47
Neoriginální technická zpráva, která obsahuje body začínající v půlce stránky, zbytečné svislé mezery apod. Nicméně zde nejsou zásadní chyby, které obsahovala dříve odevzdaná práce vycházející ze stejného základu. Menší chyby často ovšem zůstaly. První chybou je aplikace rezervy až za pohybovým šroubem, který je navržen zcela na těsno vzhledem k zadané hodnotě. Kolo druhé hřídele je umístěno velmi natěsno do skříně převodovky, a tak by vznikaly vyšší ztráty broděním olejem v úzkém prostoru. Celkově se jedná o středně kvalitní převzatou práci se základními výpočty, kde nebyly zopakovány zásadní chyby.

Výkres je střední kvality a kontrolované rozměry odpovídají vypočteným.
##########101
11.05.2025 11:01
Soubory nebyly pojmenovány dle požadavku. Technická zpráva je celkem přehledná. Nesmyslná věta: „Z důvodu účinnosti a vzhledem k tomu, že z důvodu bezpečnosti není́ požadována samosvornost, volím tří chodý zavit.“ – Trojchodý závit je předepsán v zadání. To je pravý důvod. Zpracovatel KÚ zde žádnou volbu nemá. U třecího úhlu je napsáno „Převzatá hodnota z tabulek“. To je zcela nesmyslná citace. Z jakých tabulek? Hodnota je velmi vysoká. O to zarážející je nízká hodnota beta_skutečná oproti návrhové hodnotě 1,8. To je jasnou známkou, že je něco velmi špatně a je tak odhalen zásadní nedostatek, který znemožňuje další kontrolu práce. Je to jasné porušení zadání, a to „U pohybového šroubu není povoleno jemné stoupání.“ Závit Tr42 má standartní stoupání 7mm nikoliv 3mm. Na cvičení bylo toto zmiňováno a pro tento účel byly i zvýrazněny řádky v tabulkách trapézových závitů dostupných v Moodle. Proto je nutné práci přepočítat (a samozřejmě překreslit) při dodržení zadání.

V žádném případě nebude při hodnocení na poslední chvíli odevzdané konstrukční úlohy brán ohled na blížící se státnice autora.
##########201
11.05.2025 10:35
Technická zpráva je relativně přehledná nicméně velmi stručná, např. bez výpočtu rámu . Bohužel se zde opět projevuje neúčast nebo naprostá nepozornost na cvičeních i přednáškách, protože je zde zásadní chyba při práci s výkony, která byla mnohokrát rozebírána a přesně na tento problém důrazně upozorňováno. Pokud je výkon vypočten z momentu pro utahování, není možno započítávat do celkové účinnosti účinnost pohybového šroubu, protože Mu ji již obsahuje. Stroj je navržen na chybný, zbytečně velký výkon. Další mnohokrát rozebíraný problém je návrh převodů tak, aby se velká kola dobře brodila v jedné hladině oleje, aby tedy byla přibližně stejná, což se nejsnadněji dosahuje volbou prvního převodu většího než druhého. Zde je to přesně naopak. Vzdálenosti ložisek pro výpočet sil v převodovce neodpovídají výkresu – vzdálenost od středu ozubeného kola do středu ložiska (zde by odpovídalo od kraje ke kraji). Celková koncepce je zcela nesmyslná – dlouhé hřídele, 4 ložiska na předlohové hřídeli, ložiska nejsou uchycena v žádném rámu (případně dostatečně silném). Vzniká klasický problém s velkým rozdílem průměru pohybového šroubu a výstupní hřídele převodovky. Pohybový šroub není nijak radiálně uchycen, sice je správně uvedené, že by na šroub samotný radiální, resp. ohybová síla neměla působit, ale to neznamená, že šroub nic neváží a není potřeba použít radiální ložiska. Použití 2 axiálních ložisek, kdy se jedno opírá o druhé ztrácí smysl, protože druhé ložisko logicky stejně nese celou zátěž. Pokud axiální ložisko nevyhovuje je možné použít kuželíkové, případně 2 kuželíková v tandemu, což bývá často i levnější a zachycuje i radiální sílu. Opět problematika probíraná na cvičeních. Zcela chybí kontrola rámu – povoleno je použití MKP, případně je možné použít zjednodušující výpočty.



Výkres je velmi špatný. Převodovka nakreslena zcela nesmyslně, tenký rám neschopný zachycovat síly od ložisek, ložiska „ve vzduchu“ mimo jakékoliv uchycení, již zmíněné zachycení axiální síly dvojicí axiálních ložisek bez zachycení radiálních sil. Nesmyslná koncepce pohybového šroubu vyrobená z jedno kusu s rozšířením obrobením velké části velké kulatiny, opět zmiňováno na cvičeních jako nevhodné. Nesmyslně nízký pracovní nástroj oproti opěrnému prvku.



V žádném případě nebude při hodnocení na poslední chvíli odevzdané konstrukční úlohy brán ohled na blížící se státnice autora. Zejména v případě, že je odbytá a obsahuje mnoho chyb a prvků, které byly během semestru označovány jako nevhodné.



Pro úspěšná odevzdání a možnost jít na zkoušku v pátek je nutné odevzdat opravenou práci do středy. Musí být správně stanoven výpočtový výkon, rozumně navržena (nakreslena) převodovka (kratší hřídele, stupňované hřídele pro zabránění axiálnímu posuvu, zajištěná ozubená kola, 2 ložiska na hřídel, uložení ložisek …), správně uložen pohybový šroub, provedena kontrola rámu ...
##########301
06.05.2025 16:36
Technická zpráva je přehledná, i když zarovnání nadpisů a výpočtů není zcela konzistentní. Úvodní popis základní koncepce stroje a celkové schéma je pěkné. Nicméně hned ze schématu je jasné, že matice zabírá směrem od axiální sílu zachycujícího ložiska, což, jak bylo zmíněno na přednášce ke konstrukční úloze a pak zopakováno na cvičení, znamená namáhání tlakem (vzpěrem). Bohužel hned na další straně je šroub navržen na tah, což již samo o sobě znamená okamžitý přesun hodnocení do oblasti nevyhovující a vyžadující druhý pokus. Kontrola motoru je chybná – vzhledem k výpočtu potřebného výkonu ze základní síly a rychlosti chybí v celkové účinnosti koeficient 2/3 neboli rezerva na utahování použitá pro výpočet Mu. Právě tato část výpočtu byla opakována detailně v rámci posledního cvičení. Následuje zbytečné další předimenzování převodovky o 10%, které situaci evidentně neřeší (1,1 < 1,5). Jak bylo již několikrát psáno, je vhodnější použít 20% na začátku a pak už nikde nepředimenzovávat. Dalším již méně závažným nedostatkem jasně značící neúčast nebo nepozornost na cvičeních je rozdělení převodů na 2 stejné. Přestože je v převzaté technické zprávě na daném místě zcela jasně napsáno správně zdůvodnění „První převodový poměr volím větší než druhý, jelikož v prvním soukolí nejsou tak velké síly a kola by nevyšla podobně velká, což potřebujeme především proto, aby převodovka byla v koaxiálu.“ Tím se drobnější chyby stává chyba zásadní, jelikož zpráva tak obsahuje nepravdivé tvrzení. Obecně technická zpráva obsahuje mnoho překlepů a chyb vzniklých kopírováním, např. u volby úhlu sklonu zubu prvního soukolí se píše o soukolí „duhém“. Problém se stejným převodem je vychytrale (nikoliv chytře) vyřešen použitím výrazně kvalitnějších materiálů pro druhé soukolí, což umožní vzhledem k malé štípací síle dosáhnout stejného modulu a tím i stejných průměru kol, což je mnohem dražší řešení než svědomitý návrh počtu zubů při použití standartních materiálů. Chtělo to ovšem přepsat danou větu. Bohužel střední hřídel je navržena chybně. Toto pravděpodobně nebylo zmiňováno, ale maximální dovolený zkrut by neměl překročit 1 stupeň na metr, což vzhledem velmi pevnému materiálu vyjde z empirického vzorce. Naprostým nesmyslem jsou pak návrhy druhé a výstupní hřídele, kde jsou i kola součástí jednoho kusu, druhý pastorek nesmyslně široký (neodpovídá vypočtené hodnotě). A dále pak samozřejmě nesouhlasí materiály u kol, které jsou navrhovány obě na ocel 11 500, ale dané hřídele jsou ze zcela jiných materiálů. Výpočet ložisek, per, bezpečnostní spojky a kontroly MKP jsou již relativně v pořádku.

Výkres je spíše horší kvality, obsahuje chyby v technickém kreslení jako např. šrafovaná pera, stejná šrafování u všech ložisek apod. Dojem velmi kazí nesmyslná převodovka s kuželovými přechody na kola, která mají být naopak odlehčená pro minimalizaci setrvačnosti převodovky při častém zastavování a reverzaci stroje. A problém je samozřejmě umístění axiálního ložiska.

Celkově se jedná o práci dělanou ve spěchu (nechávat si konstrukční úlohu do 3.ročníku je největší chyba), bez účasti na cvičeních a konzultacích.
Pro úspěšné odevzdání je nutné buďto přepočítat pohybový šroub na vzpěr anebo změnit uložení pohybového šroubu. Dále je nutné správně stanovit výkony s rezervou pro utahování a upravit příslušné výpočty, což bude znamenat pravděpodobně jiné moduly v převodovce. A nakonec změny promítnout do výkresu, přičemž bude respektováno oddělení velkých ozubených kol od hřídelí a jejich odlehčení dle klasických postupů.
##########401
05.05.2025 14:40
Neoriginální technická zpráva, která obsahuje body začínající v půlce stránky, zbytečné svislé mezery apod. První chybou je aplikace rezervy až za pohybovým šroubem, který je navržen zcela na těsno vzhledem k zadané hodnotě. Velmi pravděpodobná neúčast na cvičeních, kde byl přístup k rezervám detailně často probírán. Nesmyslné názvy parametrů jako „Maximální délka sestavy“, která je stejná jako zadaná délka špalku. Obě soukolí jsou naprosto nesmyslně úzká – součinitel šířky kola 5 ba dokonce 4. Opět evidentní absence informací běžně řešených na cvičení. O tom, že i náboj kola je příliš tenký a drážka pro pero by způsobila koncentraci napětí. A druhé soukolí je navíc vypočteno zcela chybně, kdy je pro provozní sílu druhého soukolí použito parametrů pro první. Nesmysl na první pohled je, že vychází stejný modul pro mnohem větší moment. Podobných chyb je tam více. Rozdělení převodů je dle doporučení větší první a menší druhé, ale zcela pozbývá smyslu, když je rozdíl mezi hlavovými kružnicemi kol 6 cm. Pohybový šroub je nesmyslně vyroben z jednoho kusu i s rozšířením pro opěr v axiálním ložisku. Opět efektivnější varianty našroubování nebo přivaření probírány na cvičení. U výpočtů hřídelí jsou nedokončené věty. Tvrzení, že u první hřídele jsou ložiska blízko kola jsou vzhledem proporcím hřídele minimálně diskutabilní a vynechání vzorce pro pevnost je zbytečná. Ohybový moment vychází okolo 60 Nm (snadno určitelné z výpočtu sil na ložiska), což už zanedbatelné být nemusí. Zcela chybí kontrola vedení na příčení, které je vzhledem velmi úzkému styku téměř jisté. Vzhledem k celkové úrovni nemá smysl rozepisovat všechny další nedokonalosti dané práce.

Jedná se o velmi odbytou převzatou technickou zprávu s mnoha nedostatky, evidentně bez konzultace, resp. účastech na cvičeních. Zbytečně ponechanou do třetího ročníku a zpracovávanou pod tlakem.

Výkres by mohl být kreslen tenčí sadou čar, při velkém přiblížení jsou i detaily velmi tlusté. Nesmyslné měřítko 1:4. Na první pohled nesmyslná převodovka.

Pro úspěšné odevzdání je nutné přepočítat převodovku na reálnější součinitele šířky ozubení (min. 8, raději 10 – 16, max. 20). Při předimenzování se snižuje modul, úhel beta se také může snížit třeba na 15 stupňů. A pak samozřejmě provést správnou kontrolu daných ozubení. Dále musí být vyřešeno vedení pracovního nástroje tak, aby nedocházelo k příčení, což musí být zkontrolováno (opět ukazováno na cvičeních). Výsledky pochopitelně promítnout do výkresu, který bude vyexportován s optimální tloušťkou čar pro střední až velké přiblížení.
#####*#####901
27.04.2025 14:22
Originální a přehledná technická zpráva. Vhodně komentována. Jediným zásadnějším problémem je návrh bezpečnostní spojky, která je navržena na vyšší výkon než převodovka, čím ztrácí smysl. Navýšení výkonu o 10% je správné oproti minimálnímu výkonu, ale potom musí být výpočtový výkon navýšen ještě nad hodnotu použitou pro spojku. Přestože je u ložiska zachycující axiální sílu rozebírán ekonomický úhel pohledu, jsou u ložisek v převodovce a dalších radiálních ložisek použita nesmyslně drahá (klidně 10x) válečková ložiska místo běžných kuličkových.

Výkres je v pořádku a rozměry odpovídají vypočteným a voleným hodnotám.
#####*#####501
23.04.2025 15:08
Technická zpráva je přehledná a výsledkem spolupráce, čili obě práce jsou kontrolovány společně a mají shodné hodnocení. Nicméně hodnoty jsou použity vlastní. Zmatená je práce s výkony, kdy je nejdříve vypočten Pm na konci šroubu a pak opět Pm již včetně převodovky. Nesmyslný bod „Skutečný výkon motoru“, kdy se opravdový výkon motoru dělí celkovou účinností. Opravdu je to velký a zbytečný zmatek. Výkon stačí zkontrolovat jedním způsobem. Nicméně důležité je, že pro výpočty dále použije správná hodnota. Rozdělení převodů na 2 blízké hodnoty není ideální, kdyby byl boční pohled převodovky narýsován s pohledem na ozubená kola, byl by problém mazání zřejmý na první pohled a nemohl by být uveden komentář - kontrola hladiny oleje „pro ideální brodění obou kol”, což ovšem nelze, když je rozdíl poloměrů hlavových kružnic okolo 8 - 10 cm. Daný komentář svědčí o nepochopení problematiky. Použití přímých zubů zejména u rychloběžného prvního převodu není ideální. Sice je zde zmíněna finanční stránka, ale velikost úspory v souvislosti se zvýšeným hlukem, sníženou životností soukolí a dalšími negativy není uvedena. Pojistná spojka je navržena chybně. Není možné bezpečnostní spojku dimenzovat na vyšší výkon, než zbytek konstrukce. Rezerva na rozběh musí být zahrnuta v základním navýšení a spojka musí být nejslabším článkem mechanismu.

Bohužel výkres nepřijatelný. Ani při maximálním přiblížení není patrné rozlišení tloušťky čar. Pouze v některých místech se tlusté čáry objeví. Výkres je tak velmi obtížně „čitelný“, ale i tak je zřejmé, že jeho kvalita je spíše horší. Chybějící osy, chybná zobrazení některých strojních součástí, použité typy čar šrafování. A uložení v ložisku zachycujícím axiální sílu je zcela nesmyslné (i jeho zobrazení na výkrese je nesmyslné z hlediska technického kreslení – detail C-C). Ale problém je, že na pohybovém šroubu je rozšíření, které prochází vnitřním kroužkem kuželíkového ložiska místo toho, aby se o ložisko opíralo. Axiální síla se nezachycuje nalisováním do vnitřního kroužku ale opřením zvenku. Druhé malé kuželíkové ložisko je tam vyloženě zbytečné. Kontrolované rozměry souhlasily s vypočtenými a odpovídaly individuálním rozdílům ve společné práci. Bohužel hlavní problémy jsou společné.

Pro úspěšné odevzdání je nutné opravit export výkresu z hlediska tloušťky čar. Tenké, tlusté a velmi tlusté čáry musí být jasně odlišitelné. A pouze tyto 3 tloušťky čar, nikoliv více. Není možné, aby šrafování bylo jinou tloušťkou než osy nebo kóty. Vše jsou to tenké čáry. Dále je nutno opravit axiální uložení pohybového šroubu tak, aby se osová síla zachytila v ložisku k tomu určenému. Případně dané ložisko přepočítat, jelikož bude nutné použít jiný vnitřní průměr (jiné ložisko), aby se posunuté rozšíření šroubu opřelo zvenku nikoliv o tenké víko s guferem. Samozřejmě musí na nově exportovaném výkrese souhlasit všechny narýsované rozměry s vypočtenými.
#####*#####501
23.04.2025 15:08
Technická zpráva je přehledná a výsledkem spolupráce, čili obě práce jsou kontrolovány společně a mají shodné hodnocení. Nicméně hodnoty jsou použity vlastní. Zmatená je práce s výkony, kdy je nejdříve vypočten Pm na konci šroubu a pak opět Pm již včetně převodovky. Nesmyslný bod „Skutečný výkon motoru“, kdy se opravdový výkon motoru dělí celkovou účinností. Opravdu je to velký a zbytečný zmatek. Výkon stačí zkontrolovat jedním způsobem. Nicméně důležité je, že pro výpočty dále použije správná hodnota. Rozdělení převodů na 2 blízké hodnoty není ideální, kdyby byl boční pohled převodovky narýsován s pohledem na ozubená kola, byl by problém mazání zřejmý na první pohled a nemohl by být uveden komentář - kontrola hladiny oleje „pro ideální brodění obou kol”, což ovšem nelze, když je rozdíl poloměrů hlavových kružnic okolo 8 - 10 cm. Daný komentář svědčí o nepochopení problematiky. Použití přímých zubů zejména u rychloběžného prvního převodu není ideální. Sice je zde zmíněna finanční stránka, ale velikost úspory v souvislosti se zvýšeným hlukem, sníženou životností soukolí a dalšími negativy není uvedena. Pojistná spojka je navržena chybně. Není možné bezpečnostní spojku dimenzovat na vyšší výkon, než zbytek konstrukce. Rezerva na rozběh musí být zahrnuta v základním navýšení a spojka musí být nejslabším článkem mechanismu.

Bohužel výkres nepřijatelný. Ani při maximálním přiblížení není patrné rozlišení tloušťky čar. Pouze v některých místech se tlusté čáry objeví. Výkres je tak velmi obtížně „čitelný“, ale i tak je zřejmé, že jeho kvalita je spíše horší. Chybějící osy, chybná zobrazení některých strojních součástí, použité typy čar šrafování. A uložení v ložisku zachycujícím axiální sílu je zcela nesmyslné (i jeho zobrazení na výkrese je nesmyslné z hlediska technického kreslení – detail C-C). Ale problém je, že na pohybovém šroubu je rozšíření, které prochází vnitřním kroužkem kuželíkového ložiska místo toho, aby se o ložisko opíralo. Axiální síla se nezachycuje nalisováním do vnitřního kroužku ale opřením zvenku. Druhé malé kuželíkové ložisko je tam vyloženě zbytečné. Kontrolované rozměry souhlasily s vypočtenými a odpovídaly individuálním rozdílům ve společné práci. Bohužel hlavní problémy jsou společné.

Pro úspěšné odevzdání je nutné opravit export výkresu z hlediska tloušťky čar. Tenké, tlusté a velmi tlusté čáry musí být jasně odlišitelné. A pouze tyto 3 tloušťky čar, nikoliv více. Není možné, aby šrafování bylo jinou tloušťkou než osy nebo kóty. Vše jsou to tenké čáry. Dále je nutno opravit axiální uložení pohybového šroubu tak, aby se osová síla zachytila v ložisku k tomu určenému. Případně dané ložisko přepočítat, jelikož bude nutné použít jiný vnitřní průměr (jiné ložisko), aby se posunuté rozšíření šroubu opřelo zvenku nikoliv o tenké víko s guferem. Samozřejmě musí na nově exportovaném výkrese souhlasit všechny narýsované rozměry s vypočtenými.
##########551
18.04.2025 15:44
Technická zpráva je relativně přehledná. Zadání a obsah by mohly být formálně lépe zpracovány (zarovnání do bloku, …). Krátká kapitola o štípaní dřeva je z hlediska konstrukční úlohy nadbytečná, jelikož potřebná síla je zadána, ale svědčí o svědomitém přístupu. Obdobně jako porovnání parametrů s obdobným dostupným zařízením. I samotné výpočty založené na cvičeních jsou vhodně doplněny komentáři a popisem konstrukčních rozhodnutí. Jedná se o originální zprávu a z hlediska přístupu se jedná o více než pospojované výpočty ze cvičení. Trochu zbytečné je dvojité navýšení výkonu na začátku a pak ještě pro výpočet převodovky. Jednou by to stačilo. To má za následek nesoulad mezi průměrem výstupní hřídele převodovky a pohybového šroubu. Obecně je technická zpráva velmi povedená včetně kontroly komplexnějších dílů pomocí MKP.

Výkres je relativně dobrý, ale bohužel schází jeden základní prvek díky čemuž je nedostatečný. Jak bylo řečeno na přednášce, musí být v sestavě zobrazen řez převodovkou. To může být jako samostatný výkres nebo jako součást hlavní sestavy, pokud je na formátu místo.

Pro úspěšné odevzdání je nutné doplnit výkresovou dokumentaci o výkres sestavy převodovky.
##########401
18.04.2025 14:46
Pěkná a přehledná technická zpráva. Nemusela by obsahovat tabulky a obrázky odečítaných hodnot, stačí reference na zdrojovou literaturu. Např. obrázek 1 zobrazující součinitele vzpěrné délky z tabulek pro Pružnost a pevnost. Technická zpráva není výukový text pro neznalé. Zbytečné je i vynechávání 90% stránky pro krátkou kapitolu. Ne úplně vhodná práce s rezervami – pohybový šroub není navržen s žádnou rezervou a až potom je přidána malá 4% rezerva na zbytek stroje. Mnohem vhodnější je přidat 10 – 20% hned na začátku (zatěžující síla) a pak už nikde nic nepřidávat. U kontroly motoru je drobná chyba, kdy je použita pouze jedna ztráta broděním a vzhledem ke koncepci převodovky se určitě musí brodit obě kola. Z konstrukčního hlediska je převodovka navržena velmi natěsno – velmi málo místa na olej, jeden převod neostřikuje druhý. Tvar převodovky je zcela zbytečně pojat tak, aby co nejvíce kopíroval ozubení. Obyčejný kvádrový tvar a více místa okolo ozubených kol pro základní objem i rozstřik oleje by byl mnohem vhodnější. U výpočtu pohybového šroubu je chybná kontrola bezpečnosti, kdy je šroub navržen dle Tetmajera, ale koeficient bezpečnosti je počítán dle Eulera. To je bohužel důsledek, kdy se rozhodovací procesy provádí ručně, případně se postupy přebírají od kolegů, případně bezhlavě ze cvičení. Podobně jako ona 4%, která jako hodnota nedávají smysl a byla pravděpodobně zvolena v rámci jiného zadání, kdy byl např. slabší motor a více to nešlo. Právě tato situaci, kdy více než 4% nebylo možné zvolit kvůli motoru. A následně je zcela nesmyslně přidáno dalších 40% pro výpočet převodovky. Práce s rezervami je v této práci velmi zmatená a zbytečně složitá. Kvůli tomu také vychází výstupní hřídel převodovky výrazně větší než pohybový šroub. Když už se využívá vysoký výkon motoru, má být tato rezerva použita na celý stroj. Nevhodné použití přímých zubů pro vstupní rychloběžné soukolí. Tato bylo vysvětlováno v rámci cvičení, takže autor buď nechodil nebo neposlouchal. Zdůvodnění, že korekce je počítána pouze z důvodu automatizace výpočtu je hloupé a opět svědčí o případné neúčast nebo nepozornosti na cvičeních. Při výpočtu geometrie je pro návrhovou vůli 0,22 mm zvolena zcela nesmyslná měrka 0,13 mm a ještě je zde tvrzeno, že vůle byla mírně zvýšena. Obdobně u druhého soukolí. Tyto chyby naznačují, že autor nerozumí výpočtům a pravděpodobně dané výpočty převzal nebo zde opět byla značná nepozornost při jejich vytváření. Celý výpočet soukolí je chybně, jelikož návrh je sice na výkon zvýšený o 40%, ale při kontrole je použit výkon před navýšením. Opět důsledek zmatené práce s rezervami. U druhého soukolí dokonce došlo k předimenzování, což není komentováno a výsledek IFu „nevyhovuje“ je zcela ignorováno. Navrhovat část mechanismu na cca 18,3 kW a pak udělat spojku na 14,4 kW je sice bezpečné, ale zcela nesmyslné. Návrh jezdce začíná problematickou úvahou, kdy 20% ohybové síly se dostane do pohybového šroubu. Do pohybového šroubu se ohyb nesmí vůbec dostat! Bohužel správnost výpočtu nelze ověřit, jelikož detail patky z boku zcela chybí na výkrese. Zcela chybí přibližný výpočet konstrukce – prvků uchycující mechanismus k rámu. Na uložení ložisek budou působit nezanedbatelné ohybové síly. Tento výpočet lze pochopitelně nahradit numerickým výpočtem metodou konečných prvků v libovolném programu.



Výkresy jsou relativně pěkné. Nicméně by mohla být věnována větší pozornost práci s tloušťkou čar. Tlusté a tenké čáry jsou zřejmé až při maximálním přiblížení a tak je výkres méně čitelný při čtení větších celků. Nezáleži na tom, jaké je teoretické nastavení v kreslícím programu, ale jak to nakonec vypadá v pdf. Jsou tam některé drobné chyby, jako např. stejné šrafování pro různá ozubená kola.

Pro úspěšné odevzdání na druhý pokus je nutné opravit všechna nepravdivá tvrzení (zmenšená vůle …) a nekomentované výsledky „nevyhovuje“. Také je nutné opravit výpočet ozubených převodů pro správné momenty. Dále zkontrolovat pohybový šroub dle Tetmajera. A samozřejmě v případě nových výsledků upravit výkres.
##########301
08.04.2025 11:40
Technická zpráva je neoriginální a obsahuje stále stejné nedostatky jako ta originální. Nesmyslná tvrzení o samosvornosti šroubu v souvislosti s uvolněním špalku, což zcela odporuje logice funkce stroje, nekvalitní obrázky profilů s červeným pozadím, chybějící náčrtky zobrazující zvolené proměnné při výpočtu konstrukce, zbytečné výstřižky tabulek ze zdrojů – na cvičeních bylo jasně řečeno, že se do technické zprávy odečtou hodnoty a bude uvedena pouze citace – tabulky a grafy se do technické zprávy uvádět nebudou. O naprosté zbytečnosti obrázku 3 nemluvě. Jedná se o výpočtovou zprávu nikoliv výukový materiál, který by měl ukazovat průběh napětí u ohybu a tahu. Na straně 4 je odkaz na obr.4, který by měl zobrazovat součet silových účinků, ale obr.4 je lícovaný šroub. Nemá cenu se rozepisovat o všech nedostatcích technické zprávy, není vůbec dobrá a mnoho výpočtů ani nelze přesně identifikovat kvůli chybějícím schématům. Nevhodná práce s rezervami – šroub dostane rezervu 10% a celý mechanismus pak navíc 20%. Šroub pak vychází menší než výstupní hřídel převodovky. Mnohem vhodnější je použít celkovou rezervu 20% hned na začátku a pak už nic nepřidávat. Mechanismus tak zůstane konzistentní a nebudou některé části více předimenzované než jiné. Výpočet převodovky je standartní. Bezpečnostní spojka je navržena nesmyslně – nadhodnocený výkon pro výpočet převodovky je navýšen (místo snížení) o dalších 10%, takže spojka vydrží víc než mechanismus, který má chránit. V kapitole 9 – Šroubové spoje opět zcela chybí nějaká schémata, takže není možné si ani představit, co který výpočet představuje – kde se daný šroub nachází. Textový popis zdaleka nestačí.

Samotný mechanismus je originální a výkresy jsou relativně dobré a obsahují rozměry vypočtené v technické zprávě. Bohužel uchycení pohybového šroubu je zcela nesmyslné a vůbec by nefungovalo. Samotný pohybový šroub je (ekonomicky) nesmyslně vyroben z jednoho kusu s rozšířením, které se ovšem neopírá o vnitřní kroužek ložiska, ale je v něm nalisován, což axiální sílu v žádném případě neudrží. Rozšíření se opírá až o přišroubované víko, kde se bude okamžitě nasucho dřít a vzhledem k tenkému materiálu ho asi brzy protrhne.

Pro úspěšné odevzdání za minimální počet bodů je nutné upravit provedení pohybového šroubu a jeho uložení a navrhnout správně bezpečnostní spojku.
##########801
14.03.2025 11:40
Výpočtová zpráva relativně přehledná a v podstatě kompletní. Nemusela by obsahovat tabulky, které jsou dostupné v literatuře, normách apod. Pouze odečtenou hodnotu a citaci.

Výkresy jsou na spodní hranici přijatelnosti nicméně kontrolované rozměry odpovídají vypočteným hodnotám.

Bonus za první odevzdanou práci.